Het WK Gravel was een groot doel voor de renners van het Giant-Liv Benelux Off-Road Team. Het evenement verliep met wisselend succes, een positieve uitschieter was zeker de vijftiende plek die Kevin Panhuyzen wist te realiseren in een supersterk bezet veld, waarin Mathieu van der Poel de zege wist te veroveren.
Panhuyzen kon niet meer dan tevreden zijn. "'Inderdaad, voor miij was het opnieuw een fantastische dag. Nadat ik me toch wat had laten wegduwen richting het centrum probeerde ik op de eerste brede klim wat op te schuiven. Op het tweede deel van die klim waar het smaller was werd de boel helemaal uit elkaar getrokken. Ik kon hier opnieuw goed doorschuiven en boven werd er al een eerste schifting gemaakt.
Alpacin bleef een ontzettend hoog tempo opleggen waardoor het voor de andere onmogelijk was om terug te komen. Dit bleef eigenlijk duren tot net voor het ingaan van de plaatselijke ronde. Door een eerdere demarrage van MVDP scheurde de groep in twee, ik zat jammer genoeg in het tweede deel. Gelukkig konden we door goed te blijven ronddraaien, ook opnieuw aansluiten. Al voelde ik wel dat het beste er toen al af was. Daarna was het kwestie van zuinig te blijven rijden tot het opnieuw ging scheuren.
Uiteindelijk kon ik eraan blijven hangen tot de eerste keer de beklimming van het zoet water. Toen brak het opnieuw en kwamen we niet meer terug. Ik kon wel een mooi tempo
blijven rijden met de andere geloste en werd uiteindelijk 15e!''
Tessa Neefjes startte ook met ambitie. Maar dat verliep niet zoals gewenst. "Dat was wel flink balen. Mijn plan was in het begin me steeds goed te positioneren bij de eerste tien om uit de hectiek te blijven en kon overal steeds helemaal van voren opdraaien. Tot er ineens paaltjes stonden op weg. Ik kon mijn fiets net recht houden maar raakte paaltjes en daardoor kreeg ik problemen met mijn ketting. Dat was een slecht moment, want vlak daarna was het singletrack en daar brak het peloton. Dus was het een kwestie van de hele wedstrijd achtervolgen. Zat met Cromwell, Jackson en van Empel die ook pech hadden gehad maar het lukte op dit snelle parcours niet om het gat te dichten. Erg jammer. Op naar het EK.''
Lars van Ark kwam de pechduivel ook al tegen. ": Pfff wat een WK. Het begin ging fantastisch, ik moest als 220ste starten en na 130 kilometer afzien lag ik in een klein groepje voor plek 80. Tot een jongen uit mijn groep dacht dat we een bocht misten, wat niet zo was. Uit het niets ging hij vol in de ankers, stuurde naar links waar ik zat en ik klapte over hem heen. Door de crash brak mijn shifter af, waardoor ik niet meer kon schakelen. Ik moest en zou de koers uitrijden, dus de laatste 50 kilometer zonder shifters gereden en alleen nog enigszins kunnen schakelen door het AXS-knopje op de derailleur. Wel een mooie ervaring… en gefinisht als 158ste.''
Thom Bonder haalde het einde van de wedstrijd helaas niet. ';Ik ben helaas niet gefinisht. Het ging al mis bij de start, achteraf had ik zelf gewoon als eerste die afsnijweg moeten nemen maar durfde dat niet als eerste te doen. Daarna ben ik naar voren gereden en kwam ook weer voor top 100. Reed alleen lek op gewoon een normaal gravel pad. Toen was ik mijn groep van 30 man kwijt en kon ik in mijn eentje rijden. Ik heb besloten de strijd te staken met het oog op volgende week bij het ingaan laatste ronde. Ben niet van het afstappen maar was denk ik wel beter voor volgende week. Zat helaas af en toe nog wel te hoesten op de fiets van m’n ziekte van een week geleden.''
De ervaring van Bas Peters was positiever. ''Ik stond behoorlijk gestrest aan de start vandaag van dit WK, starten met 300 renners en dan dan na 300 meter al de eerste gravel strook langs het kanaaltje, ik dacht hier gaan er zeker een aantal het kanaal in. Maar het viel uiteindelijk honderd procent mee. In het eerste uur was het echt volle bak, niet normaal hoe hard er gereden werd, daarna kwam iedereen wel op zijn plek in heel veel groepjes. Zelf raakte ik gelukkig in een mooie groep met nog een aantal Nederlanders. Door goed samen te werken hielden we de snelheid er goed in en raapte we nog de nodige renners op. Kon zelf ook lekker blijven rijden tot op het einde. Uiteindelijk toch van plek 220 naar 96.''
Comments