Thom Bonder en Lars van Ark vormen vanaf komende maandag een team in de Andalucia Bike Race. Voordat ze van start gaan, nemen ze de tijd om nog even hun verwachtingen te delen over hun deelname aan de Spaanse MTB-etappewedstrijd. Omdat ze voor de eerste keer samen in actie komen in een duorace willen ze vooraf geen concreet doel uitspreken, behalve dat ze natuurlijk alles geven voor een optimaal resultaat.
Voor Bonder is het niet de eerste keer dat hij de wedstrijd rijdt, al is het traject nu heel anders. ‘’In 2020 heb ik eerder deelgenomen, dat was ook met het team. Toen was het nog een meerdaagse die je in je eentje moest rijden. Wat ik er nog van weet is dan ik in twee etappes enorm veel lekke banden heb gehad. Hier heb ik nu extra maatregelen voor genomen.’’ Lars van Ark daarentegen is een echte debutant. ’’Dit wordt niet alleen mijn eerste keer ABR maar überhaupt mijn eerste wedstrijd ooit in Spanje. Bovendien ben ik met duoracen nog helemaal onbekend. Gelukkig heb ik aan Thom een zeer ervaren meerdaagse en duorijder, dus bij twijfel ga ik komende week naar Thom luisteren en dan moet het vast helemaal goed komen.’’
En die kennis heeft Bonder zeker. ‘’Ik durf te zeggen dat ik aardig wat ervaring heb met zowel stageraces in mijn eentje als ook in duowedstrijden met al drie deelnames aan de Cape Epic, één keer Transalp, één maal Andalucia Bike Race, vijf maal Rothaus Bike Griek, vier a vijf keer Algarve bike Challeng, 3 keer Volcat, vele malen de BEMC en dan vergeet ik er nog wel een paar. Er zit een groot verschil tussen solo en als duo deelnemen aan wedstrijden. Bij solo hoef je alleen met jezelf bezig te zijn. Met een duo komt er veel meer bij kijken, je moet elkaar heel erg in de gaten houden. Vaak is er ook een verschil in tempo/niveau, hier moet je zo goed mogelijk mee om gaan om uiteindelijk samen zo snel mogelijk bij de finish te komen. ‘’
Thom Bonder
Teamkamp
En een goede voorbereiding is natuurlijk ook van belang, weet Bonder. ‘’ Ik heb aardig goed kunnen trainen in januari en februari, maar verder amper wedstrijden gereden. We zijn nog op teamkamp in Limburg geweest en daar hebben Lars en ik het nodige doorgesproken. Allemaal 'staatsgeheimen' natuurlijk.’’ Van Ark voegt toe: ‘’ Natuurlijk heb ik deze winter een trainingsprogramma gevolgd en wat extra uurtjes gemaakt om de ritten goed te kunnen verteren. Samen met de rest van het team hebben we begin deze maand in Limburg getraind. Hier hebben Thom en ik naast een raceplan ook het materiaal besproken. Zo kiezen we beiden voor Schwalbe's Super Ground banden om wat meer lekbestendig te zijn, met een extra scheutje Doc Blue.’’ Voor beide bikers wordt het parcours een verrassing, al bestudeerden ze deze natuurlijk al wel online. Bonder: ‘’Over het parcours kan ik niet heel veel zeggen, het is in een andere regio dan toen ik meedeed in 2020. Het enige wat ik kan zien is dat de eerste etappes door vrij hoge bergen voeren en bij de laatste drie rijden we meer door de heuvels. Normaal zal dat laatste mij en Lars meer liggen, de ritten dus met minder hoogteverschil.’’ Van Ark bevestigt dat. ‘’De etappes zijn behoorlijk gevarieerd; het aantal kilometers valt mee, maar met meer dan 10.000 hoogtemeters in totaal in zes dagen wordt het sowieso afzien! De eerste twee dagen worden het zwaarst qua klimmen. Dag drie is een relatief korte etappe, gevolgd door nog twee lange. Op de laatste dag is er nog een afsluitende tijdrit van maar een kleine 30 kilometer, waarvan ik hoop dat die lekker technisch is. Ik verwacht dat dag vier en vijf Thom en mij het beste zullen liggen. Dit zijn langere heuvel etappes. De twee kortere etappes zouden mij normaal gesproken het beste moeten liggen, omdat ik met de crosscountry wedstrijden ook maar 1,5 uur gewend ben, alleen zullen we daarvoor eerst moeten zien hoeveel explosiviteit ik nog in de benen heb als we al een paar zware dagen hebben gehad.’’
Lars van Ark
Diverse doelen
Van Ark en Bonder starten niet met een concreet doel aan de wedstrijd. Van Ark: ‘’Bij een grote wedstrijd als deze is het natuurlijk altijd mooi als je een goede uitslag kunt rijden, maar ik zie het daarnaast ook als een mooie mogelijkheid om hard te 'trainen' en hopelijk nog beter de wedstrijd uit te kunnen rijden. Daarnaast is het ook ons doel om het materiaal allemaal een beetje heel te houden. Ik heb afgelopen naseizoen behoorlijk wat pech gehad en hoop dat nu met wat aanpassingen aan het materiaal achter me te kunnen laten.’’ Bonder ziet de wedstrijd ook als voorbereiding voor de Cape Epic medio/eind maart. ‘’Dit word Lars zijn allereerste meerdaagse dus ik vind het lastig om echt een doel voor deze meerdaagse te stellen.’’ Bonder vertelt tenslotte: ‘’Ik start met de Giant Anthem 0, ik kies voor versterkte buitenlanden met inserts erin. Hiermee hoop ik meer protectie te hebben dan anders al blijft het ook gewoon netjes rijden.’’ Van Ark vult aan: ‘’Ook ik rijd met de Giant Anthem Advanced Pro 0. Daarnaast rijd ik met de meest lekbestendige banden van Schwalbe en neem ik zowel mijn 32-, 34- en 36-tandblad mee om tussen de etappes te kunnen afwisselen om een mooie cadans te kunnen rijden en zo de benen hopelijk zo lang mogelijk te kunnen sparen. Ik kijk er enorm naar uit om aan de start te staan in Spanje. Een mooi vooruitzicht als deze heeft de zware wintertrainingen met slecht weer een stuk makkelijker gemaakt! ''
Ook rijdt er een Mixed Duo namens ons team: Tessa Neefjes en Jan Weevers.
Comments