Op zaterdag 6 februari gaan Rosa van Doorn en Tessa Neefjes de strijd met elkaar aan in de Liv Brava Battle. Waar het Nederlands kampioenschap veldrijden niet door kon gaan, rijden ze zo hun ‘eigen NK’ tegen elkaar. Dat doen ze, zonder publiek en met de coronamaatregelen in acht nemend, op een zelf uitgezet parcours. Ook de tijd zal gelijk zijn aan die van het NK. En wat nog meer gelijk is; de fiets! Je zou het bijna niet verwachten (geintje natuurlijk), maar dat is… de Liv Brava!

Gelijke fietsen dus, al rijden de meiden op een net iets andere uitvoering, maar waar kiezen ze nu eigenlijk voor? We vroegen Rosa en Tessa naar een review over de crossfiets waarop ze op 6 februari tijdens de Liv Brava Battle in actie komen. En die kregen we van hen. Hieronder vertellen ze allebei over hun ervaringen met de Liv Brava, wat de fiets voor hen zo geschikt maakt en wat het verschil is met andere fietsen.

Rosa van Doorn:
“In november stapte ik voor het eerst de crossfiets op. Ik wilde het liefst gelijk een goede keuze maken en daarom heb ik gekozen voor de Liv Brava Advanced pro 1 van 2021. Mijn allereerste rit was een graveltocht van 3,5 uur. Tijdens deze rit zat ik gelijk lekker comfortabel en dat heb ik nog niet eerder gehad! De Liv Brava heeft verschillende punten wat de fiets zo bijzonder maakt. Zo ontwikkelt Liv speciaal fietsen voor vrouwen. Ze kijken bijvoorbeeld naar de geometrie, zoals het type rijdster, de behoefte en waar de krachten liggen. Vrouwen creëren namelijk het grootste gedeelte van de kracht uit de benen.

“Ik was zo fan van dat zadel, dat ik deze ook op de mountainbike heb gezet”

Uit mijn eigen ervaring heb ik gemerkt dat de Brava super wendbaar is. Dat is ook niet gek, aangezien het stuur van de Brava smaller is gemaakt voor een betere positionering met smallere schouders. Op de Brava zat ook het nieuwe ontworpen zadel met een sleuf in het midden. Ik was zo fan van dat zadel, dat ik deze ook op de mountainbike heb gezet, haha.

(Tekst gaat verder onder de foto)

De Liv Brava, die ook mooi uitkomt met een zonnetje op de achtergrond, waarop het op 6 februari moet gaan gebeuren voor Rosa en Tessa.

Ik heb gemerkt dat het crossen een hele andere discipline is, dan het mountainbiken. De meeste van onze teamrijders rijden op een dubbel geveerde mountainbike. Dit geeft super veel comfort en grip op technische parcoursen. Een crosser heeft veel smallere banden en gaat als een racket rechtdoor. Op de crosser is het belangrijk om de juiste lijnen te kiezen en je stabiliteit onder controle houden. Oneffenheden in het parcours voel je sneller en je wordt op de proef gezet om met je lichaam te leren sturen. Dat heb ik gemerkt, toen ik weer op de mountainbike stapte. De bochten gingen mij een stuk beter af. Er zullen nog vele mooie ritten op de Brava volgen!”

Tessa Neefjes:
“Wat ik zelf heel erg fijn vind aan de Liv Brava Advanced Pro 0 is dat hij direct heel vertrouwd aanvoelde. Mijn eerste rit was samen met Rosa was een 75 kilometer lange gravelrit door het Duitse Reichswald. Meestal moet ik wel even een tijdje wennen aan een andere fiets, maar bij deze rit was het net alsof ik al jaren op de Liv Brava reed. Mede door de platte zadelpen bij de Liv Brava in vergelijking met een racefiets die een ronde zadelpen heeft, worden de schokken van bijvoorbeeld boomwortels veel beter geabsorbeerd, wat erg comfortabel was in het bos met vele boomwortels.

“Door het driehoekige frame van de Liv Brava heb ik helemaal geen last van mijn schouder tijdens het tillen van de fiets”

Bij de crosswedstrijden is het snel aanzetten en wendbaar zijn van cruciaal belang. De Liv Brava heeft een wat korter compacter frame dan een racefiets en gravelbike, waardoor de crossfiets enorm wendbaar wordt en je dus sneller door de bochten gaat. Daarnaast kom je ook regelmatig trappen, steile hellingen of zandstroken tegen waar je de fiets een tijdje op je schouders moet tillen. Dan is het fijn dat de fiets comfortabel op je schouder ligt en niet gaat irriteren. Door het driehoekige frame van de Liv Brava heb ik helemaal geen last van mijn schouder tijdens het tillen van de fiets. Dus laat die trappen maar komen met de battle ;-).

(Tekst gaat verder onder de foto)

Tessa en Rosa in betere tijden, toen ze nog geen flinke concurrenten waren 😉

Hiervoor heb ik eigenlijk zelf nooit op een crossfiets met elektronisch schakelen gereden. Bij parcoursen met veel bagger en/of kou en regen had ik wel eens moeite om goed te blijven schakelen. In Limburg was het vorige week erg koud, waardoor ik wat koude handen had. Maar door het elektronisch schakelen (Sram Force eTap) op de Liv Brava, kon ik de hele rit goed blijven schakelen. Dat geeft echt wel heel veel voordeel als je net nog die steile helling op wilt komen en je lichter moet schakelen.

Bovendien is het heel erg fijn dat de Liv Brava maar één voorblad heeft. Veel racefietsen en gravelbikes hebben twee bladen voor. Maar bij parcoursen met bijvoorbeeld veel boomwortels heb je met twee bladen veel sneller pech dat bijvoorbeeld je ketting er vanaf valt en dat wil je middenin een wedstrijd natuurlijk niet! Bovendien is de trapas ook wat hoger gemonteerd bij een crossfiets dan bij een gravelfiets of racefiets. Zo kun je ook weer makkelijker over bijvoorbeeld een tak rijden of je fiets over een balk tillen zonder dat je vast komt te zitten. En door de wat smallere banden (max. 33mm) bij de crossfiets, kun je makkelijker hoge snelheden behalen dan bij een gravelfiets die vaak banen van 40-42 mm heeft.

“De Liv Brava heeft een hele mooie glans met glittering over het frame. Zeker als de zon erop schijnt gaat de Brava extra shinen!”

Wat ik zelf naast deze technische aspecten super gaaf vind aan de Liv Brava is het design. De Liv Brava heeft een hele mooie glans met glittering over het frame. Zeker als de zon erop schijnt gaat de Brava extra shinen! Dit design is ook weer doorgetrokken in het stuurlint, die naast het leuke design ook door het ruwe materiaal nog heel veel grip geeft in de regen! De crossfiets ligt dus eigenlijk tussen een racefiets en een gravelbike in. Daardoor kun je in het bos, op het zand of door de bagger optimaal presteren en ben je super wendbaar voor alle ritten door de natuur.”